09. 09. 2016, 12:10
- Česká muzea na přelomu 18. a 19. století vznikala téměř výhradně díky iniciativě uměnímilovných soukromníků a jejich sdružení
- Aktivity těchto „korporativních“ mecenášů, společností a klubů přátel umění vytvářely předpoklady také pro mecenášské a sběratelské chování jejich členů
- Od 2. poloviny 19. století se v Čechách a na Moravě začal v kruzích bohaté české, německé a židovské buržoazie znovu prosazovat typ individuálního podporovatele umění – sběratele
- Sběratel této doby se zaměřuje též na soudobou výtvarnou produkci a na podporu žijících umělců
- Jen výjimečně se v našem prostředí setkáváme s projevy uvědomělého sběratelství, srovnatelnými s počiny velkých evropských sběratelů - jedním z mála sběratelů tohoto typu byl u nás baron Vojtěch Lanna (1805 – 1866)
-
- Jeho sběratelství je doprovázené mecenášskou podporou soudobých umělců, řemeslníků a také muzejních institucí
- Výsledkem jeho sběratelské činnosti se staly rozsáhlé, umělecky a historicky výjimečné sbírky uměleckého řemesla, dále vybrané kolekce výtvarného umění, zejména kreseb a grafiky a v menší míře obrazů a plastik starých i soudobých umělců
- Většina sběratelů si plně uvědomovala, že jsou pouze dočasnými opatrovníky uměleckých děl, která získali do svého vlastnictví
- Mnozí sběratelé věnovali velkou pozornost tomu, jak výsledek sběratelské činnosti zajistit před obvyklým osudem postihujícím většinu privátních sbírek po smrti jejich budovatelů, před rozptýlením v dědických podílech, na aukcích atd.
- Mentalitu sběratelů od osvícenství výrazně formovalo rovněž vědomí, že soukromá sbírka nesmí být chápana, jen jako jejich výhradní majetek, ale že má sloužit rovněž blízkým přátelům a širší veřejnosti – tomuto požadavku řada sběratelů vycházela ochotně vstříc a umožňovala pravidelný přístup do svých sbírek
-
- V českých zemích o tom svědčí např. zpřístupnění soukromé obrazárny starých mistrů pražského továrníka Josefa Vincence Nováka či galerie plzeňského advokáta Františka Troppa
- Avšak ani tito osvícení sběratelé podobným jednáním nezajistili své sbírky před pozdějším zánikem, krajní póly údělu, který mohl postihnout soukromou sbírku, lze názorně ukázat na dvou příkladech
- Rozsáhlé sbírky Vojtěcha Lanny
- Tyto sbírky můžeme dnes rekonstruovat pouze na základě dochovaných inventářů a především aukčních katalogů
- Lanna četnými dary obohatil sbírkové fondy Uměleckoprůmyslového muzea a obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění
- Ale větší část sbírky byla v letech 1909 až 1911 vydražena na aukcích v Berlíně, Stuttgartu a Vídni
- Pražský lékárník August Řehoř
- Jeho sbírka zahrnovala nevelkou, ale vybranou kolekci obrazů malířů 19. století
- Tato sbírka se v původní podobě dochovala dodnes
- Řehoř všechny obrazy ze svého majetku postupně – zpočátku anonymně – daroval obrazárně Společnosti vlasteneckých přátel umění
- Brněnský sběratel a podnikatel Heinrich Gomperz
-
- Dědicem své obrazárny v roce 1892 ustanovil město Brno a jeho obyvatele s podmínkou, že tato sbírka zůstane navždy sjednocena v uměleckém uspořádání a že jeho jméno zůstane vhodnou formou spojeno se sbírkou, kterou vytvořil z lásky k umění
- Darovaní rozsáhlé kolekce, zaměřené zejména na malířství 19. století, Gomperz jako skutečný filantrop doprovodil četnými peněžními dary
- Právě odkaz jeho obrazové sbírky, který k podobným krokům povzbudil i další místní sběratele, se pro představitele brněnského magistrátu stal podnětem k založení samostatné městské galerie
- Dnes je sbírka součástí fondů Moravské galerie v Brně
- Jsou i případy, kdy se sami sběratelé pokusili svou soukromou sbírku jako celek institucionalizovat a vytvořit samostatnou instituci muzejního typu, jejímž zřizovatelem nebyl stát či město, ale korporace, případně oni sami
- Podobný záměr se za součinnosti Československé obce sokolské podařilo naplnit básníkovi Jiřímu Karáskovi ze Lvovic
-
- Jeho sbírky pod názvem Karáskova galerie našly po roce 1925 své umístění v Tyršově domě a především byly rozšiřovány dary básníkových přátel a příznivců galerie
- Odlišný způsob, jak zachovat svoji sbírku, zvolil továrník Arnold Skutezky
-
- Jeho významné umělecké sbírky byly ve dvou etapách z prostředků země Moravskoslezské zakoupeny a uloženy v obrazárně Moravského zemského muzea v Brně
- Nejprve ještě za sběratelova života došlo roku 1923 ke koupi většiny jeho obrazů starých mistrů
- O patnáct let později byla po složitých jednáních již ze Skutezkého pozůstalosti získána i rozsáhlá kolekce mimořádně kvalitních kreseb italských, nizozemských, francouzských, německých a rakouských umělců 16. až 20. století, stejně jako zbytek obrazů a sbírka medailí
- V tomto případě se však sběratel nerozhodl k jejich darování – šlo spíše o kombinovanou formu prodeje a odkazu
- Konsorcium dědiců jednalo v souladu s požadavky zemřelého, který si přál, aby jeho sbírky zůstaly jako celek uchovány v Brně a zde zpřístupněny veřejnosti
- Dnes je sbírka součástí fondů Moravské galerie v Brně
- Významným sběratelem tohoto období je také Bohuslav Dušek
-
- Narodil se v roce 1886 a byl prokuristou Živnostenské banky
- Po smrti jeho ženy v roce 2012 byla sbírka věnována Národnímu muzeu, Národní galerii a Uměleckoprůmyslovému muzeu v Praze
- Sbírka obsahuje 3 199 děl rozdělených do oddílů rukopisů, prvotisků, starých tisků, kramářských tisků a knih vydaných po roce 1800
- V roce 1802 došlo k založení muzea v Těšíně Leopoldem Janem Šeršnikem
-
- Šeršnik věnoval své bohaté sbírky knih, rukopisů, listin a přírodnin městu Těšínu
- Jako prefekt místního gymnasia zřídil muzeum v budově, kterou sám zakoupil
- V dějinách českého muzejnictví se toto významné muzeum někdy neuvádí, protože od roku 1918 je za hranicemi státu
- Historie českého muzejnictví skutečně začíná až založením muzea v Opavě, v budově místního gymnasia v roce 1814
-
- Jeho základem byly sbírky opavského profesora Faustina Ense a penzionovaného důstojníka a amatérského botanika Františka Mükusche z Buchbergu
- Tím byl položen základ dnešního Slezského zemského muzea v Opavě
Autor článku: Česlav Lipka
Komentáře
Diskuze je prázdná.